side-area-logo

Tringtring: sushi onder de snelbinder

De maaltijdbezorger komt tegenwoordig niet meer op de brommer, maar met de e-bike. Een ontwikkeling die vooral voor de horecaondernemer goed lijkt uit te pakken. Personeel wordt goedkoper, de leeftijdseis van 16 jaar geldt immers alleen voor brommerrijders. Daarbij dalen de verzekeringskosten, omdat er in tegenstelling tot de bromfiets voor de e-bike geen verplichte WA-verzekering geldt. Volop voordelen dus voor de ondernemer, maar hoe zit het met het besef van de risico’s die deze wijze van bezorgen met zich meebrengt?

Aantal ongelukken neemt toe
Onderzoeken wijzen uit dat er zeker tweemaal per week een verkeersongeluk plaatsvindt waar een maaltijdbezorger bij betrokken is. Aan de ondernemer de verantwoordelijkheid om te zorgen voor het goed onderhouden van het materieel. En daarnaast hun bezorgers te wijzen op de gevaren én hun eigen verantwoordelijkheid als deelnemer aan het verkeer.

Is schade wel te verzekeren?
Wat zijn de gevolgen bij schade? Bij particulier gebruik van een e-bike valt schade onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Minder helder is de dekking bij zakelijk gebruik. Wettelijk gezien valt de e-bike onder de motorrijtuigen, desondanks is de e-bike vrijgesteld van een verplichte WA-verzekering. En in de AVB -de zakelijke tegenhanger van de AVP- is schade veroorzaakt door een motorrijtuig juist uitgesloten! Wat nu?

Wanneer uw medewerker een aanrijding met de fiets veroorzaakt, kan het slachtoffer niet terecht bij een verzekeraar en kan u als ondernemer aansprakelijk stellen. Hoe ondervangt u als ondernemer dit financiële risico?

De adviseurs van Herenvest kunnen u hierbij helpen zodat u uw bezorgers met een gerust hart op pad kunt sturen.

Recommend
Share
Tagged in